Skip to content →

Obawy dotyczące franczyzy – zobacz, co może sprawiać problemy

Franczyza to droga, którą nie każdy odważy się podążać, decydując się na założenie biznesu. Najczęstsze obawy przed tego typu rozwiązaniem wynikają z nieznajomości aspektów funkcjonowania takiej działalności.

Franczyza polega na udzieleniu licencji na działalność przez franczyzodawcę, pod swoją marką, w zamian za określoną opłatą, uiszczaną przez franczyzobiorcę.

Franczyzobiorca

Osoba, decydująca się na otwarcie biznesu w formie franczyzy musi charakteryzować się określonymi cechami. Nie może być osobą dążącą do niezależności, rozwijania firmy na własną rękę i według własnych pomysłów. Należy zdawać sobie sprawę z konieczności ścisłego współpracowania z franczyzodawcą, który sporządzają określone zasady prowadzenia biznesu pod jego szyldem, ma prawo kontrolować i wymagać wypełniania tych zasad od początku do końca. Nie oznacza to, że franczyzobiorca otrzymuje 100% gwarancję odniesienia sukcesu, ale wykorzystując przepis na sukces ma obowiązek samodzielnie, ciężko pracować na rozwój firmy. Prowadzenie biznesu franczyzowego oznacza również przyjęcie na siebie odpowiedzialności za płynność finansową, zatrudnianie ludzi.

Musi być to jednak branża, w której działanie będzie sprawiało przyjemność, a nie wyłącznie firma nastawiona na osiąganie wysokiego zysku. Franczyza wiąże się z ponoszeniem określonych opłat wstępnych i miesięcznych, które są kosztami otrzymania pomocy od franczyzodawcy dla franczyzobiorcy. Wsparcie to jest bardziej merytoryczne, niż finansowe. Polega ono na doradztwie, w jaki sposób uniknąć popełniania błędów, jak rozwiązywać trudne sytuacje, motywowaniu do wdrażania określonych działań czy prowadzeniu szkoleń. Niewątpliwą korzyścią franczyzy są niższe koszty otwarcia działalności, niż w przypadku jej samodzielnego zakładania.

Franczyzodawca

Chcąc oferować usługę franczyzy należy prowadzić biznes w danej branży z powodzeniem, najlepiej od kilku lat oraz posiadać doświadczenie, wiedzę, chęć rozwoju i ekspansji. Jeżeli prowadzona działalność sprawdza się w kilku punktach lub miastach, a zarządzanie nią jest pracochłonne, można pomyśleć o oddaniu swojego pomysłu zewnętrznym partnerom. W tym celu należy stworzyć ofertę franczyzową, która określa komu i za jaką kwotę sprzedajemy licencję. W ten sposób można rozbudowywać stworzoną markę i sieć bez ponoszenia kosztów finansowych. Do zadań franczyzodawcy należy rekrutacja partnerów i ich kontrola, respektowanie prowadzenia działalności według określonych zasad, dbanie o jakość sieci i transfer wiedzy.

Branże, w których funkcjonuje franczyza

Największe sieci franczyzowe działają w następujących sektorach gospodarki:

  • gastronomia
  • handel spożywczy
  • odzież, biżuteria
  • usługi B2B
  • edukacja
  • finanse i ubezpieczenia
  • usługi B2C
  • zdrowie, uroda
  • dom, ogród
  • motoryzacja, stacje paliw
  • chemia i kosmetyki
  • telekomunikacja
  • akcesoria dziecięce
  • sport, hobby
  • usługi hotelowe, turystyka
  • nieruchomości.

Inwestując w otwarcie biznesu franczyzowego mamy ok. 90% szans na odniesienie sukcesu. Spowodowane jest to możliwością otrzymania wsparcia merytorycznego od doświadczonego w danej branży podmiotu. Ponieważ korzyści z tego sposobu działalności są dwustronne, także franczyzodawcy opłaca się podzielenie wiedzą i pomysłem.

Sprawdź, w co możesz zainwestować – wejdź na stronę franczyzawpolsce.pl gdzie znajdziesz katalog franczyz – dowiedz się więcej

Published in Biznes i finanse

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *